Juhannustaikoja – eli kuinka saada ihmiset innostumaan jalkapallosta

Kuopiossa on ollut jo muutaman vuoden ajan orastava jalkapallobuumi, ainakin jos sitä mitataan menestyksellä ja sillä, kuinka jalkapalloseurat näkyvät ja kuuluvat katukuvassa. Paikallinen palloseura on voittanut mestaruuksia ja mitaleita, niin miehissä, naisissa, kuin junnuissakin. Myös muilla seuroilla on ollut hyvä tekemisen meininki eli niin sanottu pöhinä. Barca on tehnyt hyvää työtä Riistavedellä jalkapallon eteen, Kings on myös kahden joukkueen voimin pitänyt nuorille ovia avoimina lajiin, KJK pyöräytti täksi kaudeksi toisen joukkueen pystyyn ja Siilinjärven puolella ToUlla on toiminta hyvällä mallilla. Meillä Elossa on myös tullut uusia joukkueita ja menestystä, sekä on saatu hyvin näkyvyyttä. Kuitenkin yleisö ei tunnu löytävän lajin pariin ja yritysten innostus jalkapalloseuroja kohtaan on ollut laskemaan päin. Mistä siis apua? Juhannustaioistako?

Viime aikoina olen lukenut, kuinka jossain päin Suomea kolmosen ottelussa oli yli 1000 katsojaa, kakkosen peleissä jopa sen yli, sekä ykkösessä nähty näyttäviä kannattajaryntäyksiä. Mikä meitä savolaisia siis vaivaa, kun emme löydä katsomoihin kuin harvakseltaan. Meillä kuitenkin täällä pelataan valtakunnan parasta jalkapalloa. Pystyn esittämään tähän ainakin kolme parannusehdotusta:

  • Ottelutapahtumien näkyvyys ennen h-hetkeä. Jalkapalloniilot kyllä tietävät mistä etsiä kuka pelaa, missä ja milloin, mutta muiden osalta tilanne on vähän hankalampi. Otteluiden tiedot pitäisi saada kaiken kansan tietoon vielä paremmin. Kaikki on nykyään netissä, mutta missä siellä ja miten se satunnainen kiinnostuja sen löytää. Katukuvaan pitäisi saada entistä enemmän seurojen tapahtumailmoituksia ja yleensäkin saada näkyvyyttä siellä missä ihmiset luonnostaankin liikkuvat. Oli se sitten kaupat, puistot tai katujen varret. Itselleni on ollut pettymys, että enää ei edes KuPS:n otteluiden alkamisaikoja ole perinteisissä tauluissa katujen varrella, vaan nekin pitää kaivaa netistä eli nähdä vaivaa. Tehdään asia helpoksi sille potentiaaliselle asiakkaalle.
  • Tapahtumat kuntoon. Maailmalla kun on kierrellyt eri urheilutapahtumia, niin niissä meininki alkaa jo ennen varsinaiselle ottelupaikalle saapumista. Stadionin tai hallin ulkopuolella on jo markkinameininkiä juttuja, joista ihmiset kiinnostuvat ja viihtyvät. Samoin itse tapahtumassa on oheisohjelmaa ja kunnollista tarjoilua. Jälleen kerran me lajia hengittävät emme tarvitse muuta kuin sen tikkuisen puupenkin ja pelin siihen, mutta se normaali ihminen tarvitsee sen tunteen, että olipa hyvä meno ja tunnelma, jotta se tulee toisenkin kerran. Ensimmäisenä tietenkin tarvitaan yleisön olosuhteet kuntoon, eli stadion rakenteille nyt heti, kiitos! Mutta onhan paljon mitä voisi tehdä ennen sitä. Kunnollista ruokaa ja juomaa tarjolle peleihin, vähän ohjelmaa ennen peliä ja tauolla, sekä jotain pelin jälkeen mistä jää hyvä mieli. Voisipa hulluna ideana heittää, että KuPS voisi tehdä maailman suurimman futisterassin stadionin valotaulun (hih) päätyyn. Ei tarvitsisi kuin heittää muutama muovituoli ja pöytä sinne ja tarjoilu pelaamaan, toki sen oluen hinta pitää myös olla kohdillaan. Tai entä jos sinne laittaisi paljun ja saunan viihdykkeeksi? Pitää ajatella vähän laatikon ulkopuolelta. Meilläkin on Elossa vielä paljon ideoita toteuttamista vailla.

  • Ihmisten sitouttaminen. Niin meillä usealla joukkueella on jo merkittävä määrä ihmisiä seuran ympärillä. Kyllä meidän pitää pystyä tarjoamaan niille jotain vähän enemmän. Esimerkiksi jäsenetuja ja -tapahtumia. Sekä tietenkin mahdollistaa niiden omien junnujen ja vanhempien pääsy peleihin. Omassakin seurassamme pelien alkamisajat ovat junnuille vähän turhan myöhäisiä, senkin osalta onneksi ainakin yksi peli tauon jälkeen tuo helpotusta. Samoin naapurissa keltamustalla olisi hyvä mahdollisuus miettiä, että ainakaan samaan aikaan edustuksen pelien kanssa ei olisi muuta toimintaa. Omat tyttönikin käyvät snadi- ja perheliigassa, joka eilen oli samaan aikaan kun areenalla pelattiin Veikkausliiga, siis täh! Sielläkin oli sellaiset yli 200 potentiaalista katsojaa käytännössä blokattu ulos.

Kyllä siis meillä seuroissa on paljon vielä tekemistä sen suhteen millä ihmiset saataisiin katsomoihin ja sitoutumaan seuroihin ja nuo kolme edellä mainittua on vain pieni raapaisu pintaan. Voitaisiinhan sitä yhteistyötäkin tehdä vielä enemmän, siis sellaista missä kaikki voittaisivat.

Entä sitten ne yhteistyökumppanit, firmat jotka haluaisivat tukea jalkapalloa? Miten niitä saadaan lisää mukaan? Pitää olla kiinnostunut kuuntelemaan mitä se mahdollinen tukija haluaisi seuran kanssa tehdä ja olla valmista antamaan jotain takaisin. Ei ole enää tätä päivää vain mennä käsiojossa pyytämään rahaa, vaan pitää olla tarina joka kiinnostaa. Pitää osata kuunnella ja sen jälkeen pitää hoitaa sitä yhteistyösuhdetta jatkuvasti.

Ei kai tämä jalkapalloseuran pyörittäminen niin vaikeata voi olla… Eikä siinä ainakaan taikatemput auta.

Hyvää juhannusta kaikille teille lukijoille ja kiitos että jaksatte lukea!
Teemu Soini, Elon jokapaikanhöylä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *